Geçenlerde yapay zekaya ilişkin bu köşede bir yazı kaleme aldım. Yine bir başka yazımda tüketicilerin e-ticaret alışkanlıklarını da irdeleyen bir çalışmaya yer verdim. Mastercard’ın yeni Signals raporunda bu ikisinin birlikte ele alındığını görünce sizlere de aktarmak istedim.
Çalışmada, üretken yapay zekânın özellikle bankacılık, perakende, turizm gibi sektörlerdeki büyük şirketler ve küçük işletmeler için müşteri etkileşimini güçlendirme, iş operasyonlarının verimliliğini artırma ve yazılım geliştirmeyi destekleme gibi birçok potansiyele sahip olduğunu not edildi. Söz konusu dönüşümün en geç 7 yıl içerisinde tamamlanabileceği öngörüldü.
Ticaret için olumlu olacak!
Rapora ilişkin geçilen özet bültenden aktarıyorum: “Bu dönüşüm esnasında ayrıca, ‘yapay zekâdan yapay zekâya ticaret’ için diğer botları düzenlemek üzere tek bir kişiselleştirilmiş yapay zekâ botu kullanan; satın alma, teslimat ve ödemeyi çok az müdahale ile veya hiç insan müdahalesi olmadan koordine eden yapay zekâ uygulamaları da karşımıza çıkacak. Güncel haliyle bile son derece güçlü olan bu teknolojinin insan gözetimiyle gelişimine devam etmesi durumunda inanılmaz fırsatlar vaat ediyor. Üretken yapay zekânın güvenli kullanımın, küresel bir topluluk olarak kolektif eylemlere bağlı olduğunun da vurgulandığı raporda, riskler ve zorlukları ele alınarak benimsenirse, teknolojinin ticaret için dünyayı olumlu yönde etkileyecek bir dönüşüme yol açabileceği de belirtiliyor.”
E-ticarette yapay zeka şart
Yapay zeka yazımda sizlere İş Bankası, Trendyol, Vodafone ve Migros gibi şirketlerin dijital asistan benzeri yapay zeka uygulamalarını şimdiden müşterileri için devreya aldığından söz ettim. Yine Hepsiburada da bu gelişmeye sessiz kalmadığını gösterdi ve kullanıcılarına farklı bir hizmet sunduğunu duyurdu. Buna göre Hepsiburada kullanıcıları, ChatGPT entegrasyonu sayesinde almak istedikleri ürüne dair yüzlerce yorumu tek tek okumaya gerek kalmadan, tüm yorumlara dair yapay zekanın ürettiği özet sayesinde diğer kullanıcıların ürün deneyimi hakkında bilgi sahibi olabilecek. Çevrimiçi alışveriş yaparken ürünler konusunda çekinceleri olan veya kararsız kalanlar için faydalı bir hizmet.
Bununla birlikte İş Bankası bu yapay zeka konusunu çok önemsediğini bankanın 100’üncü kuruluş yıldönümüne özel kurduğu girişim sermayesi fonundan yaptığı yatırımlarla da gösteriyor.
“100’üncü Yıl Girişim Sermayesi” adıyla hayata geçirilen fonun tanıtım toplantısında konuşan İş Bankası Genel Müdürü Hakan Aran, “100’üncü yılda eğer kurucumuz Gazi Mustafa Kemal Atatürk yaşıyor olsaydı, bugün konuşulmasını istediği şey bilim olurdu, yapay zekâ olurdu.” dedi.
Yapay zekânın, sanayi devrimine eşdeğer bir dönüşümü tetiklediğini savunan Aran, “Üretken yapay zeka insan beyninin kapasitesini artıracak ve insanı çok farklı bir olgunluk seviyesine çıkaracak bir teknolojidir. Artık beynimizi gereksiz şeylerle doldurmak zorunda olmayacağız ve insan beyninin bundan sonraki evrimi çok daha farklı şekilde ivmelenerek gelişecek. Bugün akıl dışı olarak gördüğümüz, ‘İnsanlık öldü mü’ diye düşündüğümüz ne varsa, bunların da tükenmesine ve insanların iyilikte buluşmasına vesile olmasını diliyorum. Yapay zekâyı böyle kritik bir konumda gördüğümüz için yatırım yapıyoruz. Koç Üniversitesi ile açtığımız Yapay Zekâ Araştırma Merkezi akademik anlamda çalışmak isteyen gençlerimize vesile oluyor.” mesajları verdi.
Yapay zeka verimlilik getirecek
Etkinlikte ayrıca “Yapay Zeka Fabrikası Girişimleri Paneli” düzenlendi. Burada konuşulanları çarpıcı notlar halinde basınla da paylaştılar. Oradan sizlere aktarıyorum.
Adin AI Kurucu Ortağı Prof. Dr. Altan Çakır: Adin.AI yapay zekâ tabanlı, blockchain destekli teknolojisiyle reklam yatırımlarının verimliliğini, etkinliğini ve şeffaflığını artırıyor. Reklam verenler tüm dijital reklam yatırımlarını tek noktadan yapay zekâ tabanlı olarak planlayabiliyor, satın alabiliyor ve gerçek zamanlı optimize edebiliyor.
ERG Controls Kurucu Ortağı Batuhan Ergör: ERG Controls hastanelerde ve hijyenik tesislerde el hijyeni takibini dijital hale getiriyor. Yapay zekâ destekli platformumuz YIKA ile çalışanların bütün el hijyeni aktivitelerini takip ederek enfeksiyonların ve diğer hastalıkların el yoluyla bulaşmasını önlüyoruz. ERG ile enfeksiyonların ve gıda kaynaklı salgınların yayılmasının yüzde 50 azaltılması hedefliyoruz.
Evercopy Kurucu Ortağı Deniz Özgür: Everycopy’i pazarlama bilmeyenler için pazarlama operatörü olarak tanımlıyoruz. Web sitesini ve şirketin belge, sunum gibi materyallerini sisteme giren kullanıcılar için öncelikle yapay zekâ algoritmalarının yardımı ile bir dijital pazarlama planı oluşturuluyor. Evercopy özellikle pazarlama ekipleri veya bir pazarlama ajansı için çalışma bütçesi bulunmayan girişimleri hedefliyor.
Tazi AI Kurucu Ortağı Tayfun Çataltepe: Yapay zekânın herkes için ulaşılabilir olmasını hedefleyen TAZI platformu, yapay zekâ alanında 30 yılı aşkın deneyim ve 23 patenti birleştiren bir mimariye dayanıyor. Bankacılık, sigorta, perakende, Telekom, sağlık sektörlerinin daha akıllı iş kararları alması için “yapay öğrenme” ile kolayca model oluşturma, güncelleme, uygulama ve işlem yapma imkânı sunuyoruz.
Yazıyı fazla uzatmamak için burada kesiyorum. Ama şu verimlilik konusuna yeniden yapay zeka temelinde değinmekte fayda var notumu da düşüyorum.
(Yazıyla ilgili görüş ve düşüncelerinizi [email protected] adresine göndererek yazarımızla paylaşabilirsiniz.)