Amerika’da e-ticaret’te pandemi nedeniyle yaşanan büyük gelişim ve dönüşüm Türk firmaları açısından Amerika’ya ihracatta yeni fırsat kapıları açtı. Özellikle Türkiye’nin en ihracatçı sektörü olan hazır giyim sektöründe bu imkânlar daha da çarpıcı… Akdeniz Amerikan Ticaret Odası (MATCH – www.tradechamber.us ), Amerika’da e-ticaret ve hazır giyim sektöründe yaşanan büyük değişimi analiz ederek Türk hazır giyim, ayakkabı ve aksesuar sektörlerinin ABD’de e-ticaret potansiyellerine yönelik eşsiz bir rapor hazırladı. Bu raporda Türk girişimciler Amerika’da nasıl e-ticaret yapabileceklerine dair yol haritası çıkarabilecekler…
Amerika’da hazır giyim sektörü geçtiğimiz yıl 349 milyar dolar satış yaptı. Bu rakamın yaklaşık yüzde 40’ındanfazlası online olarak gerçekleşti. Bu yıl veriler hazır giyim sektörünün hem toplam satışlarını 370 milyar dolaraçıkaracağını hem de e-ticaretin mutlak değer olarak artmaya devam edeceğini gösteriyor. Bu yıl onlıne hazır giyim ürünlerinin satışı 150 milyar düzeyinde gerçekleşecek. Bu rakam önümüzdeki yıllarda pandemi tamamen ortadan kalksa dahi artmaya devam edecek.Diğer bir ifade ile pandeminin etkisi azalsa veya tamamen ortadan kalksa bile e-ticaretten geri dönüş olmayacak.Bütün büyük firmalar bu amaçla e-ticaret’e büyük yatırımlar yapıyor. Amerika’nın dev moda mağazalarıMacy’s’in toplam satışlarının yüzde 40’ı Nordstrom’un satışlarımın yüzde 50’si geçtiğimiz yıl online olarak gerçekleşti. Yarışa biraz geç katılan GAP da bu yıl satışlarının yüzde 50’sinin online olmasını hedefliyor.
Online Hazır Giyimde Liderler: Amazon, Walmart, Target
Öte yandan hemen hemen her ürünü satan Walmart ve Target gibi mega mağaza zincirleri Amazonla birlikte online hazır giyim sektöründe satışları domine ediyor. Bu üç mağaza Amerika’daki online hazır giyim satışlarınınyüzde 40’dan fazlasını gerçekleştirdi. Bununla birlikteKohl’s, Belk gibi Amerika’da temel ürünler satan diğerdev mağazalar da hazır giyimde birçok moda markası ile anlaşma yaparak yarışa katıldı. Bu markaların büyük bölümü birçok marka ve üreticiye dropshipping yöntemi ile kendileri üzerinden satış yapma imkânı veriyor.
Türk hazır giyim üreticileri ve markaları için de öykü tam bu noktada başlıyor. Amerika’nın toplam hazır giyim ihracatından Türk şirketlerinin aldığı pay sadece yüzde 1düzeyinde. Türk markaları büyük alım süreçlerinde fiyat tutturamıyorlar. Ancak dropshipping yöntemi ile daha önce girmekte zorlandıkları bu mağazalarda hem satış yapabilecekler hem de fiyat tutturabilecekler. Aslında ev tekstilinde bornoz, peştamal ve havlu gibi ürünlerde Türk üreticiler bunu gerçekleştiriyor ve dropshipping yöntemi ile bahsedilen platformlarda satış yapabiliyorlar. Şimdi sıra hazır giyim sektöründe.
Lider Kategoriler: Active Wear, Lounge Wear
Amerika pazarında pazar ürün uyumunun önemini vurguladık. O nedenle pandemi sonrasında yükselen trendleri iyi anlamak gerekiyor. Pandemi sonrasında Amerika’nın toplam 360 milyar dolarlık hazır gıdımpazarında active wear ürünleri yüzde 30’dan fazla pay aldı. Bunlar leggings gibi gündelik olarak da kullanılabilecek basit spor kıyafetleri. Evde giyilen lounge wear gibi kategoriler tam anlamıyla patlama yaşadı. Genel olarak evde rahat giyilen ürünler pazarı domine edince örme ürün kategorisi tarihi zirvesini gerçekleştirdi. Active wear Türkiye’nin geçmişten bu yana rekabetçi olmadığıbir kategori… Ancak Mısır’da üretim bağlantısı olan firmalarımız bu fırsatı değerlendirdiler. Bugün gümrük vergisi muafiyeti nedeniyle Amerika pazarında Mısır’ın fiyat olarak da Çin’in tahtını sarstığını söyleyebiliriz. Türkiye’nin ihracatı bu dönemde özellikle geleneksel örme kategorisinde arttı. Öte yandan denim kategorisi Amerika pazarında her zamanki gücünü korumaya devam etti. Türk üreticiler için bir diğer önemli nokta da Çin’in dev pazar payının azalmaya başlaması. Bu azalma kalıcı olarak devam edecek gibi görünüyor.
Walmart, Macys, Nordstrom’da Nasıl Satış Yapılır?
E-ticarete geri dönecek olursak Amerikalı dev onlinemağazalarda, pazaryerlerinde girişimcilerimiz nasıl satış yapabilir? Satıcı firmaların entegrasyon ve girişleriaçısından bu platformalar ikiye ayırmak lazım. Birincisi Amazon, Walmart, Etsy gibi online dijital olarak firmaların ürünlerini yükleyebilecekleri pazaryerleri. Macy’s,Nordtstrom gibi mağazaların sisteme kabul yöntemleridaha geleneksel. Bu mağazaların online sitelerinde satışyapabilmek için klasik satış yöntemlerindeki gibi şirketlerinsatın alma yetkilileri ile temas kurup onay alınmasıgerekiyor. Bu mağazaların kabul kriterlerinde Türk markalar için önemli konular var.
Bu mağazaların birçoğu öncelikle firmaların Amerika’da daha önce satış yapıp yapmadığını ve ne hacimde satış yaptığını sorguluyor. Sistemi tamamen dijital olarak kurgulanmış olmasına rağmen Walmart da onay vermeden önce markanın Amerika’daki satışlarınabakıyor. Bu nedenle birçok Türk ve uluslararası marka önce Amazon’da satış yapmaya başlıyor. Burada belirli rakamlara ulaştıktan sonra diğer mağazalara Amazon satış performanslarını göstererek başvuruyorlar.
Yine Amazon ve Etsy dışında kalan platformlar markaların Amerika’da kayıtlı şirketlerinin bulunmasını ve Amerika’da stok ürünlerinin bulunmasın istiyor. Bu nedenlerle Türk firmalarının Amerika’da şirket kurmaları ve bir depo ile anlaşarak ürün tutmaları gerekiyor.
Zaten bu mağazalar raporumuzda da belirttiğimiz üzere dropshipping yöntemi ile satış yaptırıyor. Bu yöntemde satıcı markaların ürünlerini kendi depolarında tutmaları ve gelen siparişleri kendilerinin kargoya vermeleri gerekiyor.
Bu süreçte firmaların ihtiyaç duydukları şirket kurmamuhasebe hizmeti lojistik depo hizmetleri gibi farklı başlıklarda MATCH şirketlere hizmet veriyor.
Akdeniz Amerikan Ticaret Odası’nın hazırlamış olduğu raporun tamamına ulaşmak için buraya tıklayabilirsiniz: Amerika’da E-Ticaret Raporu 2022: Giyim Sektörü