Satın alma alanında stratejik öncelikler sıralamasında dijital dönüşüm, maliyet azaltımı konusundan sonra ikinci sırada yer alıyor.
800’ü aşkın şirketin katıldığı “Küresel Dijital Satınalma Araştırması” satın alma departmanlarının 2025 yılı için ortalama %72 oranında dijitalleşme hedefi olduğunu belirledi. Ancak Covid-19 etkileriyle karşılaşan satınalma süreçlerinin gerçek dijitalleşme oranı algısı %6 azalarak ortalama %41 oranına ulaşıldı.
PwC’nin gerçekleştirdiği araştırmaya katılan orta ölçekli şirketler, satın alma dijital dönüşümüne yönelik yatırımlarını 2020-2022 arasında %50 artırmayı planlamışken, büyük ve çok büyük şirketler bütçelerini korudu.
CPO’lar yol haritalarını tedarikten ödemeye süreçlerindeki dijitalleşmenin yanı sıra ESG ve tedarik zinciri izlenebilirliği gibi yenilikçi uygulama alanlarına odaklıyor. Yeni trendler kanıtlanmış katma değerli kullanım alanlarına odaklanmaya doğru eğilim gösteriyor.
Dijital dönüşüm, CPO’ların yol haritasında 6 puan ilerlerken, maliyet azaltma ve stratejik kaynak bulma %61 ile halen haritada öncü konumda.
Yüksek düzeyde süreç dijitalleşmesine sahip şirketlerin %80’i veri kullanılabilirliği sayesinde değer yaratmayı başarıyor. Ancak şirketlerin %55’i halen verilerden yararlanmakta zorlanıyor.
Tedarikçilerin karbondioksit emisyonlarının takibi, satın alma departmanları için önemli bir başlangıç noktası olmaya başladı. Şirketlerin %27’si halihazırda yeni ortaya çıkan bu uygulama alanını kendi organizasyonlarında kullanıyor veya deniyor.
Satın alma süreçlerinde blok zinciri uygulanabilirliği, satınalma birimlerinin %59’u için halen netleştirilmesi gereken bir konu. Ancak blok zinciri tüm tedarik zinciri süreçleri için değerli iyileştirmelerin bir etmeni olarak görülüyor.
PwC’nin gerçekleştirdiği araştırmaya katılanların %26’sını 10 milyar Euro’dan fazla geliri ve 5 binden fazla çalışanı olan çok büyük ölçekli şirketler, %29’unu 1,5-10 milyar Euro geliri olan büyük ölçekli şirketler, %30’unu 50 milyon-1,5 milyar Euro geliri olan orta ölçekli şirketler ve %15’ini 50 milyon Euro’dan az geliri olan küçük ölçekli şirketler oluşturuyor.