Türkiye’de 1.000’den fazla, dünya çapında ise 10.000’in üzerinde tüketicinin katılımıyla gerçekleştirilen “Otomotiv Sektörünün Gelecek Dönem Yolculuğu 2022” araştırması tüketici davranışlarındaki değişimler, global trendler hakkında bilgiler veriyor.
Global danışmanlık şirketi Simon-Kucher & Partners’ın hazırladığı araştırmaya göre ekonomide yaşanan sıkıntılar otomotivde satın alma alışkanlıklarını doğrudan etkilemiş durumda.
Tüketiciler, 2020 yılında sıfır araç alırken sırasıyla marka, güvenlik ve fiyata öncelik verirken, 2021 yılında en önemli üç satın alma kriteri sırasıyla fiyat, güvenlik ve marka olarak değişti.
Artan enflasyon ve düşen satın alma gücüyle tüketicilerin satın alma kararlarında değişmeyen kriter güvenlik olarak öne çıkıyor.
İkinci el araç pazarında da fiyat odaklı yaklaşım görülüyor. 2020 yılında ikinci el araç satın alımlarında ilk dört kriter olarak aracın durumu, güvenliği, markası ve fiyatı öne çıkarken, 2021 yılında satın alım kriterinde bir numaraya fiyat yerleşti. Onu güvenlik, marka ve aracın durumu takip etti.
Araştırma, elektrikli araçlara olan ilgiyi de ortaya koyuyor. içten yanmalı motorlu araç sahiplerinin yüzde 41’i bir sonraki araçlarının elektrikli olmasını isterken, bu oran hibrit araç sahiplerinde yüzde 90’a çıkıyor.
İçten yanmalı araç sahipleri elektrikli modellere geçmek isterken, EV sahipleri ise şarj problemlerinden şikayetçiler. Araştırmaya katılanların yüzde 67’si şarj ağlarını günlük kulanım için yeterli bulmadığını belirtti. ayrıca, kullanıcıların yüzde 73’ü de uzun seyahatkerde elektrikli araçların yeterli olmadığı görüşünde.
Elektrikli araçlarda tüketicinin tam şarj menzil beklentisi 2020 yılında 377 kilometre iken 2021 yılında bu beklenti 600 kilometreye ulaştı.
Simon-Kucher & Partners Global Ortağı Cem Balıkçıoğlu, araştırma verilerini değerlendirerek elektrikli araçlara artan ilgiyi yorumladı:
“Otomotiv markaları fosil yakıtlardan çıkıp “elektrifikasyona” yöneliyor. 2021 yılında global ölçekte yüzde 100 elektrikli ve plug-in hibrit araç satışları, çip krizi ve pandemiye rağmen yüzde 108 artışla 6,75 milyon adede ulaştı.
2021 yılında global ölçekte yüzde 100 elektrikli ve plug-in hibrit araç satışları, çip krizi ve pandemiye rağmen yüzde 108 artışla 6,75 milyon adede ulaştı. Türkiye’de de elektrikli araç potansiyeli artıyor. Şarj istasyon noktalarının yaygınlaşmasının da etkisiyle 2021 yılında Türkiye elektrikli araç pazarı yüzde 237 büyüdü.
Evde şarj edememe elektrikli araçların gelişiminin önünde ciddi bir problem olarak görülüyor. Markalar altyapı sağlayıcıları ile birlikte yatırım yapmaya hazır olmadan hızlı elektrikli araç satışı ve daha fazla kişinin elektrikli araç kullanıcısı haline gelmesi, hızlı bir memnuniyetsizlik de getirebilir.”