100 milyonun üzerinde çalışanla anket gerçekleştiren Great Place to Work® Enstitüsü, en harika organizasyonların öne çıkan uygulamalarını araştırarak, kurum kültürü oluştururken ilham alınabilecek 10 maddeyi derledi.
Çalışanları takdir etmek
Çalışanların takdir edilmesi, günlük işlerinin şirketin hedefleriyle ilişkilendirilmesine bağlanması ve çalışanların onay alma ihtiyacının karşılanması açısından çok faydalı. Oluşturulacak Takdir Programı ile organizasyonun misyonunu yerine getiren, değerlerini hayata geçiren ve yaptıkları işte ekstra çaba gösteren çalışanları takdir etmek için puanlar hediye ediliyor. Çalışanlar, puanlarını hediyeler, hediye kartları veya doğrudan bordro üzerinden ödenen nakit şeklinde kullanabiliyorlar. Çalışanlar puan kazandıklarında, kendilerini aday gösteren kişiden “Teşekkür” mesajı da alıyorlar.
Teşvik edici yeni fikirler
Tüm organizasyonlarda büyüme ve gelişimin temelinde yeni fikirler var. Yenilikçi bir kültür oluşturmak için organizasyonlar tüm yeni fikirlerin değerli olduğu düşüncesini benimsemeli. Ama aynı zamanda da başarılı ve başarısız fikirler hakkında da dürüst geri bildirimlerde bulunmalı. Fikir programı, çalışanların her yeni fikir ürettiklerinde seslerinin duyulduğunu ve değer gördüklerini hissetmelerini sağlıyor. Çalışanlar yeni bir fikir ortaya attığında, organizasyonun inovasyon ekibi bunları kabul ediyor, inceliyor ve organizasyon fikri uygulamaya karar versin veya vermesin, emekleri için onlara teşekkür ediyor.
Arkadaşlık temelli mentorluk programı
Mentorluğun değeri inkar edilemez. Organizasyon için doğru mentorluk programı oluşturmanın çeşitli şekilleri bulunuyor. Örneğin organizasyon, yeni başlayanların şirket kültürüne hızlıca alışmasına yardımcı olmak için özel bir program uyguluyor. Program kapsamında ilgili kişiler, temel rolü arkadaş olmak olan kültür elçileri rolünü üstleniyorlar. Ayrıca görevlerinin ne anlama geldiğini de paylaşarak, yeni işe başlayanları şirketin benzersiz topluluğu ile tanışmalarını sağlıyorlar. Tüm yeni çalışanlar, oryantasyon süreçlerinde bir mentor talep etme hakkına sahipler.
Çalışanların zihinsel sağlıklarını desteklemek
İşyerinde zihinsel sağlıkla ilgili konular son birkaç yıldır ilgi odağı olmaya devam ediyor. Harika iş yerlerinden bir organizasyonun uyguladığı “Yas ve Kayıp Desteği” programı, çalışanlara yetkili terapistlerden birebir danışmanlık almanın yanı sıra kayıplarla başa çıkma konusundaki çeşitli kaynaklara erişim imkanı sağlıyor. Zihinsel Sağlık Farkındalık Ayı çerçevesinde ayrıca “Yanınızdayız. Birbirimiz İçin Buradayız” programı da uygulandı. Kampanya web seminerleri, blog paylaşımları, kaynaklar ve kıdemli liderler için konuşma maddeleri gibi araçlar ile öz bakımın önemini normalleştirmeye odaklandı. Kampanya ile çalışanların iyi hissetmemenin ve yardım istemenin normal olduğunu fark etmelerini sağlamak amaçlanıyor. Şirketin Sağlıklı Zihinler danışmanları, herkesin zihnini meşgul eden konularda konuşabileceği güvenli bir alan yaratmak isteyen ekiplerle grup danışmanlık seansları gerçekleştiriyor.
Ortak bağlar kurmak için teknolojiden yararlanmak
Uzaktan çalışmanın avantajları olsa da, bir arada ofiste değilseniz, kişiler arası sosyal bağları, samimiyeti ve dostluğu yeniden kurmak şüphesiz daha zor oluyor. Örneğimizde organizasyon çalışanlarından biri bu sorunu çözmek için bir “Evde Tek Başına” grubu kurdu. Grup üyeleri, sadece bağlantı kurmak amacıyla çevrimiçi düzenli olarak bir araya geliyorlar. Bu toplantılarda çalışma arkadaşları hikayeler, resimler, ipuçları ve püf noktaları paylaşıyor ve evde çalışmanın zorluklarının aşılmasında birbirlerine destek oluyorlar.
Çalışanlara finansal refah eğitimi vermek
Finansal okuryazarlık pek çok kişi için göz korkutucudur. Çalışanların finansal kararlar almasına yardımcı olmak, zihinsel stresi azaltabilir ve çalışanların işyerinde daha mutlu olmasını sağlayıp, işlerine olan bağlılıklarını artırabilir. Organizasyonun başlattığı “Finansal Refah Ayı” programı, parayla ilgili temel konulardan yaşa bağlı emeklilik planlamasına kadar çok çeşitli süreçler içeriyor. Organizasyon aynı zamanda katılımcılara emeklilik için tasarruf yapmanın önemini, emeklilik planlarında tasarrufun avantajlarını ve uygun yatırımların nasıl seçileceğini verdiği eğitimler ve üç ayda bir yatırım eğitimi seminerleriyle aktarıyor.
Çalışanları birbirlerini tebrik etmeye teşvik etmek
Çalışanların tebrik edilmesi söz konusu olduğunda yukarıdan aşağıya takdir, denklemin yalnızca bir parçası. Akranlar arası övgü aslında iyi yaptıkları bir iş için ödüllendirmenin bir başka yolu. Harika işyerlerinden biri olan organizasyonun uyguladığı özel program, çalışanlara övgüyü hak eden hizmet öykülerini paylaşma olanağı sağlıyor. Bu öyküleri herkesin görmesi için dijital iletişim panolarında paylaşıyorlar. Aynı şekilde çalışanlardan biri, bir ekip arkadaşının takdire değer bir şey yaptığını gördüğünde “Seninle Daha İyiyiz” kartıyla arkadaşını tebrik etmeye teşvik ediliyor. Bu kartlar, çalışanların ne kadar iyi iş çıkardıklarının fark edildiğini ve takdir edildiğini bilmelerini sağlıyor.
Sosyal sorunlara yönelik eylemlerde bulunmak
Organizasyonlar, kaynaklarını anlamlı toplumsal konulara destek olmak amacıyla kullanmak için sayısız fırsata sahipler. Örnek organizasyonlardan biri, pek çok insanın hayatını daha iyi yönde etkilemek için çalışmanın yanı sıra bir grup çalışanını bu konuda çalışmalar yapmakla görevlendirdi. Organizasyon bünyesindeki çeşitli fikir önderlerinden oluşan grup belirli alanlarda çalışarak araştırmalar yapıyor ve gruba tavsiyeler sunuyor. Bu tavsiyeler, yeni projeler için başlangıç noktası görevi görüyor ve toplumsal organizasyonlarla ortaklıkları genişletiyor.
Ön saflardaki çalışanları desteklemek
İşlerini yaparken her gün işlerine özgü stres kaynaklarıyla karşılaşan çalışanların ihtiyaçlarıyla ilgilenmenin benzersiz yollarını bulmak, işyerinde bir aile ortamı ve bir amaca hizmet etme duygusu yaratmak için kritik bir adım olabilir. Harika işyerlerinden birinin başlattığı program, COVID-19 vakaları yükselirken ön saflardaki personelin her zamankinden daha çok desteğe ihtiyaç duyduğunu fark eden uzman çalışanlar tarafından geliştirildi. 37’den fazla departman, en kötü günlerinde onları cesaretlendirmek amacıyla ön saflardaki bir ekibi “desteklemek” için el kaldırdı. Ön saflarda çalışanları destekleme yolları arasında “teşekkür” notları vermek, herkesin görebileceği şekilde şükranlarını sunmak, atıştırmalık veya yemek götürmek ve öz bakımı destekleyecek öğeler sunmak bulunuyordu.
Kişiye özel oryantasyon sunmak
Oryantasyon, temelde yeni bir çalışanı işe başlatmakla ilgili pratik gereklilikleri yerine getirmeyi sağlasa da, bu sürece insani bir dokunuş katmak, özellikle de çalışanları işe tamamen kendileri olarak gelmeye teşvik etmek, çalışanların şirkete karşı bir aidiyet hissi duymalarını ve kabul gördüklerini hissetmelerini sağlayabilir.
60’tan fazla ülkede mükemmel iş yeri olmaları ve kendilerini geliştirmeleri konusunda araştırma ve danışmanlık hizmeti veren Great Place To Work® Enstitüsü’ne göre, tüm bu örnek uygulamaların temelinde çalışana önem vermek yatıyor.