İsveçli kamyon üreticisi AB Volvo, deneme süreci olarak fabrikasında yeşil çelik kullanmaya başladı. Şirket, yakında yeşil çelikten bir araç filosu üretmeyi planlıyor.
Yeşil çelik, çelik üretiminin madenlerden son ürüne kadar tamamen fosil yakıtsız hale getirme çabalarının bir parçasıdır. Burada üretici firma SSAB, çeliği üretirken fosil yakıt kaynakları kullanmak yerine “HYBRIT” adı verilen bir teknoloji kullanıyor.
HYBRIT, Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology isminden geliyor. Yani, çığır açan hidrojenle demir üretim teknolojisi. Yenilenebilir hidrojen kullanmak yeşil çeliği mümkün kılıyor ve çevresel etkileri azaltılmış oluyor.
Volvo’da deneme çalışmaları başarılı olursa, yeşil çelik üreticisi SSAB ve ortakları, 2026 yılına kadar endüstriyel ölçekte HYBRIT ve yeşil çeliği dünyaya tanıtmak istiyor.
Yeşil çelik tam olarak nedir?
Bilindik çeliğe kıyasla yeşil çelik arasında pek bir fark yoktur. Yapı, güç ve genel kullanım açısından birbirlerine çok benziyorlar. Farklı oldukları tek nokta, nasıl üretildikleri.
Çeliği geleneksel şekilde yapmak için, saf demir cevherinden oksijeni çıkarmak için kömür veya doğal gaz kullanılır. Bu süreç atmosfere karbondioksit salıyor. Ancak yeşil çelik yaparken yenilenebilir kaynaklardan üretilebilen hidrojen yakıtı kullanılıyor.
Hidrojen yakıtını üretirken rüzgar ve güneş gibi yenilenebilir enerji kaynaklarını kullanarak demir cevherinden oksijeni ayırırken “0” karbon emisyonu üretmek mümkün oluyor.
Çevre etkileri ne kadar fark ediyor?
Fosil yakıtları kullanarak üretilen her bir ton çelik için neredeyse iki ton karbondioksit üretiliyor. Çelik üreticileri, dünyadaki sera gazı emisyonlarının %7’sini oluşturuyor.
Uzmanlara göre, iklim değişikliği kontrol altına alınmazsa 2050 yılına kadar insanlığın sona erebilir. Çelik endüstrisinin yeşil çelik üretimine erken geçişi dünya için büyük bir lütuf olabilir.